Täs on ny lakkoollu yks sun toinen, nua saarioosten äireet sum muut on ainaki saanhet tän maan kaupantärit aivan sekooksihi. Meilläki oli kovasti välijää liha- ja makkaratiskis viimme viikolla. Kattelimma siinä, notta viärähänkähä sinne kanamaasia reisikoipia vai hyvin riippunutta rintafilestä...

Ny meille on sitte joku hotopää menny tilaamaha roppakaupalla nötköttiä. (Mitä...? mitä te mua kattotta!?) Ei siinä mitää, siinä oliki sopivasti hyllynpääty vajaatäytöllä, jotaki valikoomista poistuvia irän ihimeruakia siinä koitimma kaupata pualehe hintaha kylyki kylijes vauvan peppuvoitehien kans. Käyttöyhteystuotteita, nääs, oli vissihi sen verran tulista sapuskaa. Samaha syssyhy tuli tilattua muitaki säilykeslihoja ja ärtsoppaa, ku kerta niis päiväystä piisaa.

Tiätenki saarioosten äireet ja itikkalaaset meni töihi justihi sillä siunaaman hetkellä, ku mä lastasin nötköttipurkkia poikinensa hyllyhy. Ei siinä mitää, son hyvää lihaa tua nötköttiki, mullen tuloo joskus oikee himo: kaapin perällä on pari purkkia, ja ne joskus rupiaa mullen huikkimaha, notta mihkäs oot jemmannu purkinaukaasijan... Jos mä annan kiusooksellen vallan, mä aukaasen tölkin molemmista päistä, lykkään koko liha-annoksen leikkuulauralle, siivutan sentin vahavooksi siivuuksi ja paistan pannulla. Lämpöösen sämpylän välihi, sinappirelissiä ja ketsuppia välihi, vähä rehuja ja son ku täyslihahampurilaanen!

Jos se ny kerkiää eres sinne pannulle, ku mä syän sen kylmiltänsä rukihisen näkkärin päällä. Tytti saa nualla leikkuulauran.

Mun pitääs ny kyllä kehitellä jotaki vaikka krilloosvinkkiä tuallen nötkötillen... Kesä tulos. Joo, säilyvää mökkiruakaa ja viarasvaraa, kun sukulaaset änkee samalle valkialle makkaratikkuunensa!

Antakaas ny mullen jotaki vinkkiä, kuinka te söisiä nötköttiä! Saisin laittaa "tarjoiluehdotuksia" hyllynkulumalle. Sen mä sanon, notta soppaha sitä on enää nykymaailmas turha koittaa änkiä, jos että ny ihan jotaki uutta resettiä keksi! Jos vaikka sitä irän ihimesliäntä koittaaski ympätä nötkötin kyytipoijaksi...