Vaikka mä tykkään tyästäni, nii mä myännän, notta voisin mä sen paremminkin teherä. Tai sanottaasko ainaki tehokkahammin. Mä naatiskelen kaikes rauhas suunnitellesnani, mihinä järjestykses mikäki etelän hetelmä parahiti tulis eruksensa.

Niinku joka tyämaalla, nii meilläki on erilaasia persoonia.  Yhren analyysimallin mukaha on itkupilliä, pikkuhitleriä, insinööriä ja touhupeppuja. Kouluutukses teimmä ittellemmä testin. Sen mukaha mus oli yhtä palijo insinööriä ja itkupilliä. (olikhan niillä jotenki erilaaset nimet... mutta ajatus oli sama.)

Tänä aamuna mä jouruun törmäyskurssille tyämaan touhupeppujen kans. Mä laitoon siinä heviä, ku nämä tehotytöt Papu, Pipa ja Poppana tormas paikalle, omat aamuhommansa jo tehnehenä, auttelemaha mua, notta keriitähä aijoos kaikki aamukaffille. Ne siappas loorat följyhynsä ja kaatelivat appelsiinit ja nakkasvat panaanit tiskihi notten mä keriinny kissiäkää sanua ku karvaaseksi elukaksi. Sitte yks Kekkosen Miniän hahmos oleva tehotyttö pisti nyssäkän päärynöötä puntarhin, viäräksensä roskiksehe. "Ä-hh??? Mitä sä niille teet, nehän on viälä ihan hyviä!?" "Minen jaksa kattella nuata, ku nua on nii rumia ja tänäpänä tuli koriempaa lajikesta" "Nojoo joo, mutta... älä pistä pois, non viälä iha hyviä, vaikka ne näyttääki vihreeltä selluliittiperseiltä! Non pualta halavempia ku muut, moon ostanu niitä ja non ihan hyviä!"

Kekkosen Miniä pisti ne muhaaten takaasi tiskihi. Oliha ne abatet ja conferencet palijo suurempia ja komiempia. Mutta mä pirin ny pääni tällä kertaa. Pirkeles mä en heti ota takkihi päärynööstä! "Ne sun rahoostas oo pois!" se mua opetti...

Sain mä sitte kuulla monehe otteesehe päärynööstä päivän mittaha... "Möin täs justihi kuurella eurolla conferenssipäärynää!" se virnuuli mulle kassalta...

No kattotaha sitte loppuviikosta. Voi olla että mä jourun nöyrtyä markkinavoimien eres ja nakata ylikypsät päärynät roskihi perjantaina. Vaikka mä ny asettelinki ne oikee aijan kans hianosti näytille nektariinien ja mangojen välihi. Oikee koppaha tälläsin.

Menin töistä päin agris käymäs. Aurinko paistaa, täs rupiaa kevättöhön. Eileen olis kuulemma ollu joku Vanhan Kansan Kylvöspäivä. Meni vähä sivuutte, mutta eikähä ne siämenet lähre itämhän tänäki päivänä, jos on lähtiäksensä. Siis jos mä ny saan ostokseni multihin.

Olis vissihi pitäny ostaa jotaki uutta pesuainaa, jos sillä livulla olis mukavee teherä kevätsiivoja. Näkis klasiista eres sen verran, notta paistaako päivä nii paljo, että joku itääs. Vaikka päärynätomaatit.