Eileen soittelin ympäriinsä, notta mihkähän mä ny mensin kuvoottamhan kikkiäni magneetilla. Mullahan on se lättyviikarin kirijoottama lähete. Mutta mistään en viälä oo löynny sellaasta yksityystä magneettikonesta, jolla sais kikinkin kuvattua.

Suamen terveystaloolta ne sitte viisas mulle Seinäjoen keskussairaalaa. Notta ota ja pirauta ny sinne. No, minä soitin, samalla ihmettelin, notta ku jo tammikuus piti jonohoitajan mulle soittaa, varmistaa, että mä haluan viälä olla jonos, ja vähä sitä aikaakin. Keväällähän soli puhe, maalis-huhtikuus. Meinaa olla vähä likellä.

No kirran "respa" antoo mulle plastiikkakirurgille, sille Minnalle, puhelinaijan täksi päivää. Meinas, että saa Minna järkätä mulle uuren lähetteen magneettihin, ku ei yksityyspualen lähete kelpaa julkiselle. Sanonko mitä... no, selevä. Teherähän ny sitte niin.

Mutta Minna kerkes soittaa mulle enste. Minä seliittämähän uuremman kerran asiani, kuinka syäpälääkäri käski mun ottaa gynekolokihin yhteyttä ja se kirjootti mulle magneettilähetteen. "Sä oot ny lähteny vähä väärästä päästä puuhun" Minna tuumas. Keskussairaalas on kuulemma sellaanen marssijärjestys, notta enste mammografiahan ja ultrahan ja sitte vasta magneettihin. (NO SITÄHÄN MOON JO SYKSYLLÄ YRITTÄNY!!!) Notta hän laittaa nyt mulle pyynnön mammografiahan ja ultrahan. "No jos ei niis mitää näjy, niin pääsenkö mä sitte eres sinne magneettihin, ku syäpälääkäri meinas, notta son turhaa?!" mä jo annoon vitutuksen kuulua äänestäni. "No jos ei niis näjy, niin laitetaan sitten sulle lähete magneettihin" lupas Minna. No selevä.

"Sitte siitä korjausleikkauksen ajankohdasta... Se menis tonne elokuun jälkeen." NO VOI SUN SAA...nonko mikä. "Niin sun pitää nyt ottaa huomioon, että silloin kun sut jonoon laitettiin, täällä oli oikein ruuhka, kun minä olin just tullut taloon. Tässä on nyt sun edellä aika monta, ja leikkauksia tehdään edelleen vain yksi kuukaudessa".

No miksi jukelintähäre mut sitte kutsuttihin silloon syksyllä korjausleikkoosta suunnittelemahan ja laittautumhan jonohon, jos kerta oli ruuhkaa? Silloon kun mun syäpä leikattihi, Kaitsu meinas ettei korjausleikkausta kannata haaveellakkaan ennenkö parin vuaren päästä, ja molin aivan äimän käkenä, ku mulle sitte luvattihinkin tämä kevät! Pitääs sitä ny keskussairaalatasolla osata kans sen verran  kalenteria lukia, notta osathan laittaa jonoohin ihmisiä sitä mukaa, ku on mahrollista sen pualen vuaren hoitotakuun rajoos hoitaa!

Toisaalta, moon täs ihmetelly, notta mihkähä välihin mut oikee meinathan runtata, kun mullolis täs kevään mittahan niin raakasti hässäkkää. Joo, niinku entisellä likalla... Eiku oikiasti, jos täs meinaa tyänsä lisäksi saara jonkinlaasta tutkintua suaritettua ja niillä kouluutuspäivillä käyrä, niin pahasti loppuu aika kesken, olletikin jos joutuus sairaalas silloon kiiruhimpahan aikahan viikon maata.

Lisäksi kevään mittahan tuloo kaiken maailman juhulapyhiä, silloon olis kiva olla töis. Mikään oo töis niin kivaa, ku antaa kassakoneeren laulaa...Silmäniskueiku oikiasti, moon oikeen elementisnäni ku on sellaanen markkinameininki.

Mutta Kekkosen Miniä ja Blondi oli ottamas mua kuskiksi keväällä Ikeanreissulle Raisiohon... Kerkiänkähän mä ny sinne ollenkaan, jos ei mulloo silloon saikkuria!