Tämä on ny taas sitte tätä. Kauhia tyä turhan päitte!

Viikon verran oon koittanu ainata ittelleni paitaa. Mulla oli miäles justihi tasan tarkkaha yks malli, färi ja värkki, minkälaasen pairan mä haluan tantulleni kaveriksi. Eihän sellaasta löyry, tiätenkään. Ku mun piti entrata sitä tanttuakin, nii molin jo valamihiksi vähä tuumannu, että voishan sen pairan teheräkki.

Lauantaina menin komialle kirkolle ja sen lekenraarisehen tavarataivahasehe. Siälä sen lekenraarinen omistaja-frouva hääräs kassan takana niinku aina, justihi samanlaasena tiukkana tätinä ku muistan sen häärännehen jo silloon, ku molin pikkuflikka. Silloon mä taisin sitä pikkuusen orijaallakki.

Vaikka kauppa oli kattua myäri täynnä paitaahousuatanttua, emmä siältäkää löynny justihi sellaasta paitaa. Yks tanttu oli kyllä aivan ihana... mutta hinta meni reirusti yli mun purjetin. Siinoli niiku pitkä rikoonen teepaita alla, siinä krepu helemas, ja päällä kretonkisista paloosta tehty henkselitanttu. Mun pitää kyllä joskus ainata ittelleni sellaanenki, jahka tuloo parhuullensa.

No mä suuntasin kangasosastolle. Näyttivät jättänehen verhakankahat vähemmälle, ja keskittynehen lähinnä karteekikankahisihi. No ei siinä mitää... mä kattelin ja hypistelin, eihä sitä koskaa tiärä, mikä isköö. Sitte kattoon notta ompas koreeta kappakankahia. ---heeiii... nuashan on reunakki valamihina... korkeus kuutisenkytä senttiä, justihi sen korkuusia ku molin sen pairan ajatellu! Hairasin tanttuni vyän autosta ja sovittelin sitä karteekien viärelle.

Yhyres kermanfärises kapas oli justihi samankokoosia reikiä ku tanttukankahas oli pilikut. Pykäreuna oli justihi parahultaanen, ja yläreunan ripustusreijät saa kyllä ohitettua... tästä mullen paitakangas! On se kyllä vähä turhan lapikuultavaa, pitsiä ku on, mutta sou vat! Ny on kesä!

Otin sitä reirun kaks metriä, lisäksi lankaa ja kummilankaa, notta saan tehtyä smokkirypytystä miahustaha. Myyjä meinas, että sen kummilangan voi laittta aluuslangaksi, tuloo nätysti.

Nojoo, nätysti. Oli se nätty ommella, kuus rinkiä ompelin nii nätysti. Mutta rypystys oliki sitte toinen juttu! Mä jouruun pärvöttää koko smokkirypytykseni ja muistin samalla, notta onhan mulla koneesehe oikee paininjalakaki nyärinompelua varte! Miksen mä sitä heti käyttäny?

Sain mä sen smokkirypytyksen tehtyä, ihan kiva tuli. Ny mun pitääs viälä koittaa ymmärtää, kuinka mä ne hiat teen. Töis sain vähä jelppiä meirän uurelta tyäkaverilta, son käyny saman ompelukoulun ku mäkin aikoonansa. Molemmilla vaa ompelu pakkaa olla vähä vähääsempää nykyään. Mä ymppään tähä kuvan sitte, kun (jos) mä saan sen pairan valamihiksi.

Ny mullolis siis tulos viikonlopun menoohi pitsihussuttimesta tehty paita, mutta sitte kattoon säätiarootusta. Tälle päivää olis viälä parikytä lämpöastesta ja aurinkua. Huamenna alakaa saret, ja sitä sitte piisaa sen veeki ens tiistaille asti, lauantaille vaan kuus astesta lämmintä! Saankaha mä haurata Kapp-Akangas paitani kaapin perälle vai tanssinko mä niin palijo, notta tarkenen silläkin?

Voi olla notta menöö mun paitasuunnitelmani uusihi puihi. Saan pistää villapairan sifonkisen kellohelematanttuni kaveriksi...

 

                                                                * ** *** ** *

Edit: Sain paidan valamihiksi ja siitä tuli ihan käyttöpaita!

1305528703_img-d41d8cd98f00b204e9800998e  1305528727_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Sellaanen lavatanssiasu. Taikka mikä ny vaan. Vilipoonen, notta ei tuu liika hiki tanssies.

Ja kivaa oli, Tomi Markkolaa kattelles ja kuunnelles Kalliojärvellä! Saatihi me siltä nimmariaki käsivartehe:1305530393_img-d41d8cd98f00b204e9800998e  Son ny tuas talles, nottei lähäre saunas Silmänisku! Juhuliimma siinä samalla yhyren 60- ja toisen 65-vuatissynttäriä, ja ku saimma Hevoosflikan joukkoho, nii sen myähästynehiä läksiääsiäki, ku se kevättalavella vaihtoo tyäpaikkaa. Ennen Kalliojärven pippaloota menimmä kattoho Herttin Tähäre -revyyn teatterihi ja siältä syämähä hyvät piffit.

Kyllä mulla on sitte ihania tyäkaveria Pusu ja tuallaaset virkistysreissut oikee hitsaa meirän porukkaa yhtehe!