Silloo ennenvanahaa talavisin oli lunta vähintään pualehe reitehe ja pakkaasta niin, ettei mittari piisannu. Nämä talavet nykyään... non justihi tällääsiä. Toissapänä rästähät nokkuu ja tiiaaset viritteli vispilänkauppaa. Ny on sitte oikianlaanen tammikuun ilima. Siälä oli 18 astetta pakkaasen pualella, ku äsköön kattoon.

Muistin sen jaappanin vaahteran parvekkehella. Syksyllä laitoon sen juurelle kanervia ja mehitähtiä, ajattelin sen menevän läpi talaven pihalla. Mutta ny mun tuli surko sitä, kiikutin sen siältä kylymästä hytisemästä varastohon.

Lujin tuas jostaki, että uuren kuun aikana pitääs vaihtaa mullat kukiille ja laittaa siämenet maahan. Olsin saanu tuas valvoesnani viime viikolla vaikka käyttää aijan hyäryksi. Pitää muistaa ens kuus.

                                    NauruKieli ulkonaNauruKieli ulkonaNauru 

Sitte yks hupaanen kommentti tältä päivää. Lööpiis oli siitä papista, joka sukupualtansa meinaa vaihrattaa. Mun kassalla oli par'aikaa yks eläkkeellä oleva opettajatäti ja sen peräs mun luakkakaveri, miäs. Ne siinä lauteeras, kuinka son maailma ja kirkko menny sekaasin, ku tuallaastakin tapahtuu. Pakkas niitä kovan huvittaakin tuallaanen paapan vaihtuminen mummaksi.

Mä siihen, että äläkää ny, mummiälestä son rohkia miäs, tai siis... ku tuallaasen kans tuloo esille. Tämä mun luakkakaveri siihen, että "niin meinaakko että sillä on munaa!?"