Nuan se vaan syssy viärähti. Vai joko son ohi, eikös se oo luvannu suajaa ja peräti vesisaresta tälle viikkua?

Mikä on mun miälestä vaan ihan sata jänistä. Porkkanat moon saanu nostettua ylähä joskus marraskuus, ku oli jo vähä kohmees tua maan pinta, mutta sitte ku sinne jäi toisehe penkkihi jotaki rehua, josta mä en heti saanu selkua, mikä se ny olikaan. Joo olinhan mä ny toki kirjoottanu kohopenkkini laitahan, notta mitä mä oon mihkäki kylyväny, mutta eipä se lyijyspännän jäläki oikee enää näkynykään märijästä lauranpinnasta.

Sitte mullen tuli vastaha leheristä jotaki ruakarisettiä, johka piti käyttää palsternakkaa. Herttintähäre, sitähän solikin! No, ny se on tuala hyväs talles hangen alla, mun palsternakkasatoni... jos tulis kyllä pitkälti suajaa, nii mä saisin siitä varmaha muukaman juuren ylähän. Nousihan ne porkkanakkin, vaikka maa vähä hanttihi panikin.

Moon koittanu teherä jouluvalamisteluja. Parihi otteesehe oon paistanu piparia, sen aina mitä taikinasta jäi syämäti... eihän se määrä piparia ny sitte oo ku nähärä. Joihinki tein reikiä, notta saan koristella ne ja laittaa kuusehe; mullon haavena, notta tänä jouluna ei tulsikkaa klitteriä ja kimallusta, vaan olokia ja muuta retrua. Mithän, jos toiskin tuanne takkahuaneesehen olokipaalin ja pärvöttääs sen laattialle... Dooris ainaki tykkääs!

Sitte moon skärpänny. Vissihi, ku mä en tiärä oikee, kuinka se skärppöö eruaa (p)askartelusta. Mutta kuulostaahan se ny komiemmalta, ikhänsä ku tähärellisemmältä.

1323687917_img-d41d8cd98f00b204e9800998e  1323688664_img-d41d8cd98f00b204e9800998e 

Nuasta joulukortiista osa on jo viimevuarelta, eikä noo nuan oranssia, saman punaasia non ku tua johna on "iloista joulua" ja kaks lahajapaperista leikattua tonttua. Sitte mun piti järjestellä skärppöötilipehöörini uusiksi. Isäntä oli jostaki saanu puriittuja laatikostoja, ja noli ku tehty mun pikkukrääsälle! Mitä, ei sunkaa se ny ittellensä niitä meinannukkaa...? Pääsin mä ny parista kantokassista ja yhrestä resuusesta paffiloorasta eroho, ku sain kumaasta ne tuanne!

Siitä on ny sekin hyäty, notta ens vuanna mun ei tartte ku vilikaasta tuanne laatikkoohin, nii mä näjen, notta mun ei toresta tartte ostaa yhtään lisää skärppöövärkkiä! Paitti tiätenkin kultatussit, ne kun on yhyren kauren juttuja, vaikka kuinka yrittääs taiten säilyttää. Geelikynistä ny puhumatikkaa.

Joulusiivoja moon koittanu teherä, nottei nolsi sitte ens viikolla. Mutta ku yhyren paikan saa siivottua, nii toinen jo retajaa! Solis heleppo pistää vaan meirän miäsväen syyksi, mutta ku satun tuntia itteni... Kuinka sitä onkaan nii nätty laskia tavara kärestänsä justihi siihe piirongin päälle, jonka on justihi eileesin saanu siivottua!

Odysseukselle moon koittanu pistää kans joulua. 1323688711_img-d41d8cd98f00b204e9800998e Se itte ötökkä on taas nukkumas tuas etummaases klasis. Mä laitoon sille tuallaasen patteriilla toimivan jouluvalonkin. "Jo on aikoohin eletty; yks on laittanu diskopallon etanalle!" Epa älähti, kun näki mun viritykseni. Sitte mä laitoon sille tuan piänen kukkaruukun, jonka kylijes on tua piparkakkutaloon näköönen. Eihän se raukka sinne mahru menemähän, jos ei se hokaa mennä kellarin kautte... Mutta se rupes menemähä sinne ruukkuhu, ku siälä oli vettä ja rehuja.

Mä koitin kännykälläni innoosnani kuvata sen könyämistä ylähäppäin. Vihtori kattoo mukaa mun touhua ja käski mun ottaa vireokuvaa, "jos siitä ny kerta pitää kuvaa saara!" "No mutta ku son nii hiras, menöö palijo filimiä" mä sanoon ja räiskiin yksittääsiä kuvia. "Olsit hankkinu jäniksen sinne lyhtyhys!"

Mun pitää tunnin päästä töihin. Onhan täs viikonloppu viärähtäny tuhaates kotona. Ens viikolla olis jo jouluviikko, jos moon asian oikeen ymmärtäny. Pitääs löytää se uutee osooteskirija ja laittaa nua skärppöökset postihi. Ohan täs yhtä sun toista...

Siltä varalta, notten mä ennen joulua enää tänne kerkiä, niin Hyvää Joulua jokahittelle!