Meirän maalämmön riittävyyttä on yks sun toinen täs talavipakkaasilla epäälly. Krannit on luvannehet ottaa mut sitte lämmittelemähä ölijyllä lämpeevihi tupihinsa, ku maa on rouras...

Ei mun oo viälä tarvinnu, vaikka olisha se hyvä opetella uurestansa kyläälemähä. Entinen tyäkaveriki asuu tuas naapuris, ja senki kans vaihramma kuulumisia kaupan käytävillä. Mutta silläki tupa lämpee maalämmöllä, notta tottapa me saamma sitte mennä yhyres.

O`Malleytä oon kyllä koko talaven moittinu, ku se tykkää nukkua vilipooses makuukamaris. Son pitäny sunttia nii piänellä siälä, notta monena iltana oon pukenu niiren tavanomaasten villasukkaani lisäksi viälä saunatakin yäpaitani päälle, notta oon tarjennu mennä fällyjen välihi. Ilimastoontiki on aivan p-stä, oon miälesnäni manannu, tohottaa justihi mun pääni yläpualella notta tukkaa tuivertaa. Pitääkö täs ruveta pipuaki pitämähä pääs?!

Tuli sähkölasku. "Ompas joulukuus menny sähkyä!? No ohan se ny ollu tavanomaasta kylymee, mutta..." O`Malley ihimetteli. Lämpöpumppuki on joutunu myllätä tavallista enee. Ja ohan nuata sähköllä pelaavia värkkiäki ollu, kuusenkynttilöötä sum muita, ja kersat (!?) kaiken aikaa tiatokonehella taikka töllötintä vahtaamas.

Vähä ennen maatemenua se tuli hakoho mua kamarihi. Vei sängyn tyä. Otti kärestä kiinni. "Koitappas viärä kättäs tänne..." se sanoo ja vei mun kären klasinpiälehe. Siältä ploosas tuuli tupaha. Mä meinasin ruveta manaamaha "tivihiä" klasia, notta tuallaaset nua ny sitte on, olis vaa pitäny ottaa kotokylän klasitehtahalta vaikka ne ny vähä enee olis maksanukki...

"Olis tuan ny voinu laittaa säppihiki tuan klasin, ku on sen kevähällä pessy! Son ollu koko talaven auki!" se motkotti hakiesnansa kripaa, notta sai laittaa klasin kiinni...