Töiren jälkihin tuli kiirus. Piti käyrä vaihtamas jumppaverhat päälle ja ottaa hyppööverhat joukkoho. Meillä oli Tyky-päivä.

Anssiksella meille tuatihi sulukapallomailat ja me ruvettihi lätkimähä. On se aivan toista nelijän seinän sisällä pelata kun pihalla, mihnä tuuli ottaa pelihin osaa. Hiki tuli ja hauskaa oli. Seuraava tunti käytettihi keilaamisehe. Kahrella raralla ja joukkuehella. Vimpula oli harrastanu enemmänkin keiloosta, tyynen rauhallisesti se teki muutaman kaaron ja paikon. Hevooslikan ja Blondin palloos oli jotaki vikaa... Mulla aluun takeltelun jälkihin rupes keilat kaatuulemaha siihen mallihi, notta ensimmääsellä kiarroksella sain parahat pisteet.

Sillä aikaa pari, jokka oli käret ireaalisitees jo muutoonkin, oli punttisalilla. Sen jälkihi meitä perehrytettihin golffauksen saloohin. Siälä oli golfsimulaattori, ja pallua mätkittihin pressuseinähän. "Golf on hyvä harrastus; aikaakaan siihen ei mee enee ku nelijä-viis tuntia illas" meirän opas, "Lenni" rohkaasi.  Joo, heti oltihi valamihia hankkimaha kriinkartti. Meillä perheellisillä akoolla ku sitä aikaa on... Eiku oikiasti, heti ku moon niin varoosnani, notta mulla on piika ja trenki tekemäs kaikki mun kotohommani, nii kyllä mä sitte rupian golffaamaha! Oli se ihan kivaa ja haasteellista.

Tuallaasen urheelun jäläkihin olikin jo korkia aika paiskata jumppamatolle maate ja ruveta venyttelemähä. "Lenni" laittoo hilijaasta musiikkia soimaha ja teetti meillä joogavenyttelyä. Kyllä teki eetvarttia, istumalihaksistaki löytyy niin kireetä paikkoja, nottei ensinäkemältä uskoosi...

Lomakesrasta oli varattuna meille saunamökki. Salaatit ja makkarat ja hyppööverhapakaassit aharettihi auton peräloosterihin ja kabiini kattua myäti täytöhö akkoja... Iskarit tais verellä viimeesiänsä, ku me pullahrettihi kevääsen mettän mättähille. Aurinko lämmitti mukavasti mökin seinustalla nahkasoffalla, grillis kärys Itikan panaania ja sidukat teki kauppansa.

Saunan jälkihi, ku saimma ittemmä pakkelootua ja tukat tupeerattua, mä meinasin laittaa tanssikengät jalakaha. Noli kissahtanu! Mun piti tyytyä tennariihin. Pirssi vei meirät Kuntsarille, siälä soitti Uniklubi. Ei se nimi mulle palijo mitään sanonu, pari kappalesta kyllä olin ennenki kuullu. Tatuoorut ja meikatut poijat hiki pipos yritti saara meitä innostumaha, turhan huanolla menestyksellä. Minen päässy ollenkaan tunnelmaha joukkoho, mulloli vääränlaaset kengät! Kultaanen Armi toi mulle tullesnansa ne kissahtanehet tanssikengät. Tungin väkisin päivän turvottamat jalakani niihin vaikka kipiää otti.

Nonih! Uniklubin jäläkihi rupes tulemaha oikee viirakkojytkettä ja mua rupes tanssikengät viämähä! Molin jo monta kertaa ollu lähärös kävelemähä, mutta sitte jaksoo taas tunnin verran! Vimpulan miähen mukahan meis ei kuitenkaa ollu turnauskestävyyttä, ku me pualta tuntia ennen valomerkkiä tuumattihi lopettaa ja mennä kotia. Mulla, Blondilla ja Vimpulalla oli apostolin kyyti, muut meni kumitassuulla. Blondilta laihnasin fillaria loppumatkaksi. Oli tosi pimiä polkia.

Pitää lähtiäkkin tästä lenkille ja palauttamhan se fillari.