Soli vissihi Hälävän Anu ku sanoo Mettoloos, notta jos ei Erkkiä aattona, nii koko suku tapanina.

Mä meinasin vähä ennen joulua, notta meillä ei trahteerata Erkkiä taikka muitakaa aattona, hyvä jos oma väki saa jonkin sortin looraa ja kankkua. Taikka jotaki muuta, koitin poijilta kysellä uuren joulumenuun perähä. Ei ne keksiny muuta ku sotkuperunat! 

Kummiski isäntä oli vähä sopinu, notta kersaan haltijoona kärsinhet anoppi ja appiukko saisvat tulla meillen kattoho pukkia ja vaikka kaffille. No, mun joululeipomukset oli paffilooris pakastimes, yhyren piimäkaakun olin aikaa sitte teheny ja viäny kuivanhena kuusehe kiikkumaha linnuulle. Ku kummiski pitää sapuskaaki laittaa, nii samas sitä laittaa sitte usiemmallekki. Äitee soitteli, notta jos hän tuloo johonaki välis käymähä, ja isäki lupas piskahtaa. Pihakissiä ja Mettäkoiraa kuhtuttihi kans Aadan ja savolaasen viäräleuka-vävyn kans, ku Flikka oli töis.

Lanttu- ja porkkanaloorat tein pussiaineksista, Juustoportti ku oli lanseerannu sellaaset täksi joulua. O`Malley kehuu, notta hyvin olin paistanu. Maksaloora ei ollu sen vaikiee; kuuppeluutin pari valamista kaupan maksalooraa pilikkumihi, lorotin ruakakermaa joukkoho, sekootin ja paistoon. Täyrestä meni, ainaki muhu.

Vaikka kuinka oli helepot sapuskat, nii kummiski mä sain koko päivän niiren valamistelemisehe tuhuraantumaha. Kaupas viälä käyresnäni tyäkaveri mua ihaali, kuinka mä nii nautin touhuamisesta ja joulun laittamisesta... Hah. Kauhia ressi mulla on ollu koko atventin! Mullon paineeta, ku muut on nii käteviä emäntiä, tarijuaa aina joulusapuskat ekstempporee koko väjelle, ja moon tälläänen kuhuna!

Mummat ja paapat tuli, Pihakissi soitti, notta heirän autosta on akku tyhyjä. Kovaa nolis ollu tulos, notta olis Aadaki nähäny pukin. Epa lähti isänsä kans sitä pukkia kattelemaha, isä oli löynny sitte sellaasen piänen, helluusen pukin...

 Pukkia pakkas vaa kiinnostaa parahiti Epalle tarkootetut lahajat...

 Tytti innostuu kovasti omasta paketistansa! Tuas kuusen alla olevalla tyynyllä son vetäny lonkkaa koko joulun. Jo ennenkä kuusta tuatihinkaa, se istuskeli sen paikalla notta koska tähä taas tuaraha kuusi ja sen kuusen alle se tälläs ittensä ennekä soli eres kunnolla jalaas! Kersat veti koristeloorastaa nauhaa ja pallua minkä kerkes, vaikka mä koitin, notta jos siihe vaa paria färiä... Ja mun ihanat ruskiat palloni vallan hylijättihi! "Ajattele ny vähä, ruskeeta palloja, niinku jotaki pökäleetä kiikkuus kuuses!"

Son ny sitte tapani. O`Malley ja tua pukki viättää toisia nimppariansa. Jos me ny sitte kiärrettääs sukulaasis vähä tänä päivänä voorostamma. Remeksen uusimmanki sain eilispäivän aikana lujettua pois vaivoosta.