Yällä heräälin monta kertaa, oli noukka vähä tukus, mutta pääasias siksi, ku oli pää kipiä. Aamulla komennin O`Malleyn ottoho mua niskasta ennenkä multa menöö taju. No kyllä se ny vähä heleppas, ku se jurttuutti rystysillänsä kallon reunaa ja hartioota.

"Sulle ei taira sopia tua tiatokonehella istuminen" se kehtas epäällä. Niiku molsin ny eilisen päivän konehella istunu! Ensinnäki se Dooriksen kämppä: mun piti saara johku klasille paikka, mihkä mä saan laittaa siämeniä itämähä. Varaston klasillaha olis omialtaanen, valoosa paikka, mutta ku son siälä varaston perällä, nii ehän mä ny sinne muista mennä niitä kastelemaha. Son nähty täs parina vuanna. Mä otin lusikan kauniishen käthen ja järjestelin Dooriksen kämpän (ent. Tytin kamari, vars. viaraskamari) uutehen uskohon. Ny siälä on tyhyjiä hyllyjä klasilla orottamas niitä vilijelyksiä.

Sitte mä menin pihalle. Lutakos oli porakaivolta tuleva luru liästyny talaven aikana umpehen, mä lapioottin sen auki. Vesi pursus ympärillä joka askelhella maan läpi, sellaasista ranthen vahavuusista reijistä. Maata oli myllätty nii maan perusteellisesti ja syreenimajan syreeniäki järsitty juurelta! Ei se Tytti oo viimekesän jokapäivääsistä mettästysreissuusta hualimati saanu kaikkia myyriä hengiltä... Puutarhan nurmikollaki näkyy mellastetun.

Myähemmin iltapäivällä motin puskasakset ja rupesin kerittemähä etupihan marja-aronioota, niitä rungollisia. Niiton kaks toises penkis ja yks toises, ja kaikki erikokoosia ja muatoosia, vaikka noli samanlaasia ku mä ne ostin. Jos niistä ny muatootuus korian palloosia, niiku tikkarit. Ku olin kerta sakset kaivanu esihin, nii mä jatkoon. Aronia-aitaa niistin ja sitte rupesin parturoottemaha hanhikkipuskia. Non valakoosia Abbotswoodia. Mua vähä pelijättää, notta jos menöö liika tyynni...

Se homma jäi mulla pualimoohin, ku moomma aloottanu naapurin emännän kans uuren harrastuksen: Me käyrähä Anssiksella rullaluistelemas poikaamma kans! Siälä on hyvä kiärtää pikkuusen pehemoosta, siliää rataa, ei tartte köröötellä kröpelöösellä pikitiällä. Ja ku tuan jarruttamisenki kans on vähä nii ja näin, ei taharo liikennemerkkiä taikka muita toloppia olla nii tihiää tiän varsilla, ku tarttis menua hillitä... Mutta jos sitte kesällä, ku täs ny ensi vähä harijaantuu, nii lähtis tiällekki! Pitää varmaha ottaa sitte kävelysauvat joukkoho, eikö niillä saa vähä toppuuteltua.

Areenalta lähtiesnämmä näimmä, ku golffikentällä oli joku jo lyäny swanin. Ei se nimittään ollu mikää birdie, eaglesta ny puhumatikkaa. Se swaani laskeutuu jollekki griinille, taikka lähinnä snowille, maironvalakoonen lintu lumelle. Siälä sitä jo orotti toinen swaani...

Asiahan vihkiytymättömille - mä ku oon nii kauhian vihkiytyny Kieli ulkona- tiaroksi, notta swan on joutsen ja birdie lintunen ja eagle kotka, mutta nämä kaks viimmeestä on golffisanastuakin, meinaa jokseenki onnistunehia lyäntisarijoja. Griini on se viheriö golffikentällä, ja snow ihan vaan lunta. Golffitermistyä mä opettelin silloon ammattikoulus, ku meilloli tehtävänä teherä golffiasu ja siihen sitte kirijallinen materiaali.

Siitäpä tuliki miäleheni, notta olin kuullu Kankhalla tuluvajärvellä majaalevan joutsenia, niitoli siälä kuulemma peräti 66. Mä suastuttelin poijat limukan voimalla joukkoho, notta mennähä kattoho niitä. Hairasimma viälä O`Malleyn joukkoho kameransa kans. "Ei tartte kuavittaa nastoja renkahista!" se mulle marmatti, ku mulloli vähä kiirus; mä halusin keriitä Kankhalle ennenkä aurinko ihan kokonansa laskoo! (Huamaattako: mä sain ajaa!)

Olihan siälä taas paisuntaa, ei sentäs ollu tiä poikki niiku on ollu monena vuanna. Mutta heti yhyren taloon takana aukes tulvajärvi. Ja joutsenia.

1302765742_img-d41d8cd98f00b204e9800998e Eikä niitä ollu kuuttakytäkuutta. Niitä oli parisataa! Ja mikä kaakatus, mahraa siinä olla pinna kireellä "ranta-asukkahilla". Poijat meinas, notta äänestä päätellen niillä on jonkinlaanen rykimäaika...

1302765687_img-d41d8cd98f00b204e9800998e Ei ne palijua hätkähtäny, vaikka nousimma autosta ja poijat tormas nii likelle ku melekee kuivin jaloon pääsivät. Epalla ny oli eiliselle päivää jo toinen vaatekerta, soli mulannu päivällä koulus nii, notta opettaja soitti mut tuamaha sille kuivaa.

1302765789_img-d41d8cd98f00b204e9800998e Osa laumasta tuumas lähtiä viälä iltalennolle.

1302765884_img-d41d8cd98f00b204e9800998e Oli mahtavan näkööstä, ku isoot jumpojetit kaarti torvet soiren kohti iltaruskua!

1302766521_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Nii. Tälle päivää olis sitte tiaros niitä kylyvöhommia ja hanhikkipuskaan kerittemistä. Keskuspölynimurin säiliön ajattelin tyhyjätä viälä ku on lunta. Sais kaataa sen hangelle ja ettiä maharollisesti - torennäköösesti - sen kituumihi joutunhet leekot. Joku puali senttiä pitkä leekopistooli on katees. Notta ei muuta ku troppia lisää notta pää kestää kumartuulemiset ja hommihi.