1311535309_img-d41d8cd98f00b204e9800998eSiinä son, mun Potager du Royal. Siinon kaikkia sitä mitä kunnon köökkipuutarhas pitää ollakki, o kohopenkkiä ja laattakäytävää, korkiaa ja matalaa elementtiä, o jopa perkolaaki tuloollansa. (paitti että miksei tämä ny siirrä sitä kuvaa!!!)

Kohopenkit mä tein alakukesästä, ettiin markilta kaikki vähäki hahamollansa olevat laurat, pesin niistä katuharijalla enimmät homehet ja ravat. Iha itte tein, ei tartte auttaa... paitti ensi mun piti kysellä naamakirjas, notta kuinkas sitä sirkelin terää saakaan leikkaamaha syvemmälti. Äkkäsin kyllä sitte senki iha itte, ennekä sain vastooksia.

Täs pari viikkua sitte teimmä nuata perkoloota. Ja silloon keväällä mä laitoon tuan kasvihuanehenkin.

Alakukesästä mä kylyvin punajuuret, tillit, lantut, porkkanat, salaatit... ja orottelin ja kastelin ja orottelin, notta ku ei siältä mitää rupia nousemaha. Kasvihuanehesehe ostin pari viinirypälesköynnöstä, onnettomia planttuja, mutta vähä parempia ku mun kylyvämäni keltaasen päärynätomaatin taimeni, taikka ne kaks hengis olevaa maissia. Kylyvin sinne lisää maissia, ostin pari kurkuntainta ja kurpitsaa, pitkää ja pyäriää.

Hoirin ja kastelin ja paijasin ja puhuun plantuulleni, notta koittakaas ny, kyllähä te koitattaki.

Sitte tuli heltehet. Silloon tällöön tarkenin käyrä siälä saunaksi muuttunhes kasvihuanehes, heittämäs vettä kiuk... juurille. Kasvimaa oli jo ylikasvanutta pöheekkyä, mistä ei meinannu läpi päästä.

Ny mä menin sinne kasvihuanehesehe. Sinne oli tullu varkahia!! Soli täys viirakko! (ny mulla menöö hermo, miksei ne kuvat siirry!) Kurkut oli teheny kaks herelmää, kurpitsakki pari onnetoonta, jokka oli jo märäntyny.1311535350_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Minä otin hamppuköyt...narua ja hirtin koko porukan kattoho, ei nuasta enää ottanu selevää kuka niistä oli varaas ja kuka ei, ku ne kaikki suikerti yhtenä vyyhtinä pitkin kasvimaan permantua.

    *** *** ***

Mutta mua nii ottaa aivoho, ku ei tämä siirrä niitä kuvia. Sitte mä viälä tein jotaki nerokkahia valintoja tuas kuvakalleriasnani, nii ny se ei eres aukee, notta mä pääsisin perumaha ne! Mua jurppii ny nii muutenkin, ruahonleikkuriropotti on saanu vissihi ukkoosesta päihinsä, niinku meirän nopiee moreemiki, ja isoo, "tuulenkestävä" päivänvarijo on kaatunu nii, notta on ainaki kolome ortta poikki! Naapuri on saanu rästähällensä toisen naapurin trampoliinin, joka on hyppiesnänsä särkeny kolomannen naapurin pihavalot. Mä meen ny prunttaamaha hiilaria tähän jurppimiseheni...