Taas viaras puhelinnumero soittaa mulle. Lehtikauppias vai mikä liä tällä kertaa.

- AIG:ltä N.N. hyvää päivää.

Se ystävällisen ääninen naisihiminen rupes kauppaamahan mun kersoja varten lisäturvaa. Mihkähän ne ny sitä tarttis, Einariltaki oli viime yänä viimeenkin lähteny se mustunu isoonvarpahan kynsi, ku siihen kesällä oli puronnu muurinkivi. Vihtori oli käskeny sen nostaa sitä ja kaivaa murkut sen alta.

Vihtori itte ajeloo iliman käsiä koulusta kotia, käy kertaallensa viikos ohjatus, eiku valavotus,  seurakunnan sähälykerhos ja on tänä iltapäivänä menos poikaan kans tuahon järvelle kalaha. Mithän herttin tähäre ne tiätää teherä, jos koukkuhu käykin isoo hauki? Sinne järven toishan päähän ne meinaa mennä grillikatoksehe krillaalemaha ja lämmittämhän hodaria. Siäläphän tuhostaavat... ?

Muistattako te ulukua kaikki vakuutuksenna, mitä niistä maksatta ja mitä niillä saatta jos vaikka kualetta? Minen muista y.h.t.ä.ä.n mitään! Enkä tälläkää kertaa eres yrittäny. Mä pyysin siltä nettiosootesta taikka prosyyriä, lupas se prosyyrin lährettää ja allekirijootettavan sopimuksen, mutta meinas että olis paree, jos se sopimus tulis voimhan jo tällä puhelinsoitolla. Jos vaikka Vihtori jotaki koheltaa kalareissulla. Antoo se nettiosoottehenkin, mutta ei se reppana siitä mitää boonuksia saa, jos mä sen kautta vakuutuksen otan.

Jätin ny kummiski asian hautumhan ja menin koittaa sen antamhan osootteesehen. Ei se mulle ainakaa heti auennu, mutta eksyyn sillä hakusanalla jonku talousneron blokihin.

Kappas vaan. Onneksi olin taas saamatoon, enkä heti tryykänny laittamhan nimiäni paperiihin...